While There Is Life, There Is Hope


"Every New Beginning comes from some other beginning's end"

Here I am...

Daisypath Vacation tickers

Sunday, October 30, 2011

3rd times at DLS

Assalamualaikum...

Ok, sekarang kat UK pukul 4.23 pagi. Disebabkan aku tidur lepas buka tadi, (disebabkan kekenyangan makan masak lemak cili api nenas ikan masin) something like that la bunyi nya, so sekarang aku takleh tido...Serius, before ni aku sangat tak suka masak lemak ikan masin dengan nenas tu, tapi kakak rumah aku ni masak memang superb!sedap!hehe...Aku bukan nak cerita pasal apa yang aku makan buka tadi,just nak update pasal kerja-kerja aku kat DLS.

First, kali ni aku bekerja dengan 3 orang mamat omputih dan seorang mamat perancis. 3 orang mamat omputih ni nama dia Gwyndaf, Danny, dan Robin. yang France ni pulak nama dia Pierre. Selama 5 hari aku kat sana, takdela banyak benda aku buat, pergi beamline, buat eksperimen, balik guest house, makan, tidur. tu jela aku buat.

The Ridgeway Guest House tu dah 3 kali aku duduk situ, memang aku tak pernah regret. Aku suka sangat duduk situ. Kalau boleh duduk situ sebulan pun aku sanggup. Haha... Sebenarnya sama je macam duduk hotel, tapi sebab aku sorang-sorang, so privacy la. tapi the problem is kat situ coverage memang la sangat low. stress gila aku duduk situ. nak bergayut pun kena duduk statik takleh gerak mana-mana...hua3...

Breakfast tiap-tiap pagi aku makan cereal, oren juice, baked bean n telur goreng. nak makan yang lain-lain tak halal, itu jela yang aku boleh makan. terpaksa makan banyak sikit sebab nak "bekerja." Lunch n dinner pulak makan apa-apa lah yang suitable for vegetarian. Mula-mula tu aku makan nasi dengan kentang rebus dan sayur-sayur rebus. tapi aku rasa kentang rebus tu mcm heavy sangat untuk aku sampai aku rasa kenyang sangat sampaikan ngantuk dan senak perut, so esok-esoknya aku decide takmo amik kentang rebus lagi dengan nasi. haha...tamak sangat padan muka aku. 

Staff 4 orang tu pulak, diorang not bad. Aku rasa diorang ingat aku sangat muda la, so diorang layan aku macam student sangat lah...tapi best gak. Lagi2 sv aku (Gwyndaf), baik sangat la bagi aku walaupun ada gak aku dengar dari mulut orang dia tak helpful sangat. Yang paling aku terharu, masa aku nak balik malam lepasa habis bekerja, dia tanya aku "do you find the room to pray?Are you comfortable with it?"disebabkan aku terkejut dia tanya, aku terkedu dan terus jawab, "Yes, I find the room for praying." sedangkan aku solat kat bawah tangga je kot. Alhamdulillah, aku dapat sv yang faham tanggungjawab aku sebagai seorang Islam. Dia cakap nak try dapatkan aku bilik untuk solat dengan lebih selesa. Lepas tu siap pesan kat aku dia willing nak cek report aku berkenaan dengan eksperimen aku tu...Waaa...aku rasa nak menangis masa tu. 

Danny & Robin, staff bawah sv aku. Danny cute, tapi tak byk cakap dan jarang senyum. tapi bila dia senyum dengan gelak, waaa...cair aku beb...kui3...dia banyak tolong aku buat analisis. suka gelakkan aku bila aku tak dapat jawab soalan dia... takpela, aku terima je sekarang...memang tak pandai pun...huhu...
Robin plak sibuk ke sana ke mari, so aku tak kenal dia sangat. aku lebih banyak dengan Danny.

Pierre, staff baru kat beamline tu. sangat helpful. masa Danny kerja separuh hari dan tak dapat tolong aku buat analisis, dia la yang teman aku dan tolong aku buat analysis. yang paling terharu, sebijik2 dia terangkan kat aku pasal linux command, dari awal hingga akhir. Lepas tu nak guna software tu siap terangkan aku macam2 theory... memang baik sangat. Terima kasih ya Allah jumpa kan aku dengan orang-orang yang suka untuk membantu aku...

Aku pun dah dapat staff badge, which is lepas ni aku takyah register lagi bila aku datang sana. boleh terus lari masuk beamline..hihi..cuma perlu pergi Radiation training dulu.

Aku akan pergi DLS lagi bulan 12 ni. Actually, eksperimen yang aku nak buat tu tak dapat aku buat sebab beam tak stabil lagi. huhu...Hopefully bulan 12 nanti aku boleh dapatkan result. 

Oh ada satu lagi. kat DLS ni pun bagi aku satu kenangan yang paling takleh lupa. OK, kat room 118, Ridgeway Guest House, DLS pukul 12.45 tgh mlm...haha...suspen...LOL

Ok, nak sambung buat kerja...tangan aku dah semakin sejuk nih...perlukan hand warmer right now!

Tata!


No comments:

Post a Comment