While There Is Life, There Is Hope


"Every New Beginning comes from some other beginning's end"

Here I am...

Daisypath Vacation tickers

Saturday, June 11, 2011

Ada Hikmah Disebaliknya

Assalamualaikum...


Kadang-kadang, bila berjalan seorang diri, aku selalu terfikir tentang kehidupan ini.
Bila berseorangan, aku muhasabah diri, memikirkan setiap dugaan, ujian, dan segala nikmat yang Allah berikan kepada aku.
Sebagai manusia, kadang-kadang aku mengeluh, terasa beban akan ujian yang Allah berikan kepadaku. 
Aku terfikir, di mana silap aku selama ini, mungkin segala ujian ini adalah untuk menebus segala dosa aku yang lalu samada yang aku sedari atau tidak. 
Tetapi, setiap ujian,dugaan, dan nikmat yang Allah berikan adalah untuk menguji keimanan hambaNya dan untuk menjadikan aku insan yang sentiasa bersyukur dengan segala yang Allah berikan.
Aku yakin, setiap yang berlaku sama ada yang gembira mahupun sedih, ada hikmah disebaliknya yang tidak aku ketahui sehinggalah hikmah itu dapat aku rasai. 
Semoga segala apa yang berlaku kepada diriku sepanjang hidupku ini adalah yang terbaik untukku. 
Jika segala permasalahan ini dapat mendekatkan lagi diriku kepadaMu ya Allah, Engkau bantu dan permudahkanlah segala permasalahan dan segala urusan hidupku dunia dan akhirat.Berilah ketenangan jiwa kepadaku, ya Allah...

Amin ya rabbal'alamin 

No comments:

Post a Comment