While There Is Life, There Is Hope


"Every New Beginning comes from some other beginning's end"

Here I am...

Daisypath Vacation tickers

Saturday, May 21, 2011

Experimen oo Experimen

Assalamualaikum...

Yeay!Esok dah Sabtu!Sekejap je dah sabtu.Next week bermulalah kerja-kerja menghasilkan kristal.Urea jadikan kristal?macam pelik je bunyi nya kan...Hehe...Actually, ianya dalam bentuk particle halus dan powder. tapi korang pernah tahu tak sebenarnya setiap particle ni ada bentuk dia tersendiri. Apa yang kita nampak selalunya final product kan. Contohnya ubat dalam bentuk kapsul. Sebelum kapsul tu terbentuk, ubat tu dalam bentuk powder yang halus-halus. Then, barula dicompactkan dalam bentuk kapsul yang cantik tu. Aku pernah present tajuk research aku ni masa kelas English, tutor aku tu pelik sebab aku kaji particle utk pharmaceutical drugs. Dia tanya aku, bukan ke ubat tu dalam bentuk kapsul or liquid?then, aku pun terangkan lah sebenarnya macammana sebelum jadi kapsul tu. Sebelum aku belajar benda ni, aku pun taktau jugak. Then, process nak menghasilkan 1 jenis ubat tu pun masyaAllah, panjang rupanya perjalanannya. Lain kali lah aku cerita. Berbalik kepada bentuk particle tadi, rupanya bentuk particle ni cantik!Macam kristal yang jual kat kedai tu...sebab tula dipanggil kristal.Hehe...Subhanallah...Cantik-cantik ciptaan Allah yang kita tak terperasan pun cantiknya. Sebabnya kita tak dapat tengok dengan mata kasar. Sebab itulah kita disuruh menuntut ilmu sebab banyak lagi benda yang kita tak tahu. Selama 2 minggu ni, my colleague, Dave, takde. Selama aku run experimen, selalunya dia yang supervise kerja-kerja aku. Dia telah diamanahkan oleh sv aku untuk train aku guna alat-alat di lab. So, selama 2 minggu ni, aku run all the experiments alone without his supervision. Hopefully, everything gonna be fine. Aku cuma perlu menjadi orang yang lebih confident je.So, 3 eksperimen yang aku akan buat dalam masa 2 minggu aku target. (Dave balik je aku dah boleh tunjuk result kat dia) : (1) Crystallisation of Urea & Urea/biuret
              (2) Surface Energy Analysis menggunakan iGC
              (3) Particle Size & Shape Analysis menggunakan Morphologi G3

Morphologi ni pun buat aku bengang hari ini. Taktaulah kenapa setiap kali lepas budak research group lain guna, ada je problem. Apa ntah yang diorang ubah-ubah kitorang pun taktau. Dan membuatkan aku dah tak boleh nak run experimen aku tadi. Sabar jela.Mudah-mudahan next week dah boleh guna.

Tapi di kala aku sedih sebab tak dapat nak run eksperimen, dapat juga satu berita gembira. Aku dah pass english test. Alhamdulillah. In-sessional class tu membantu aku juga. Jawab soalan ikut apa yang dah diajar masa kat kelas. So, rasanya lnext semester dah boleh attend Academic Writing Class. Tak sabarnya rasa. 

Alhamdulillah, perlahan-lahan aku rasa aku dah mula dapat menyesuaikan diri dengan kehidupan sebagai seorang research student. Dari mula-mula aku yang sangat dependent kepada orang lain, aku dah belajar sedikit demi sedikit untuk bekerja secara bersendirian. Apa yang penting adalah keyakinan diri. Perlahan-lahan juga aku cuba untuk menjadi seorang yang yakin pada diri sendiri dan belajar untuk menjadi berani dalam membuat sesuatu keputusan. Amin...

Ok, aku nak start study...Dan esok pagi aku terpaksa pergi universiti sekejap sebab buku lab aku tertinggal kat dalam lab...

Oh lupe,aku perasan lately ni ramai orang google pasal "belajar di UK" dan mereka terjumpa aku punya blog. Dulu aku tak terfikir pun nak google untuk cari maklumat pasal belajar kat UK.Sape-sape yang baca blog ni, silalah tinggalkan komen especially kat entry persediaan belajar di UK. Kalau membantu alhamdulillah,kalau tak membantu, aku minta maaf. 

No comments:

Post a Comment