While There Is Life, There Is Hope


"Every New Beginning comes from some other beginning's end"

Here I am...

Daisypath Vacation tickers

Saturday, May 7, 2011

Review Drama Hani TV3

Assalamualaikum...

Sekarang kat UK pukul 3.30 pagi.Tengah menunggu waktu subuh tak sampai setengah jam lagi.Bila musim sejuk dah berlalu,musim bunga dan kemudian musim panas akan tiba.Sekarang ni pun,siang dah semakin panjang.Masa sama je,24jam.Cuma bila waktu asyik berubah ni,menjadikan aku rasa masa macam pendek je...So,kena belajar adapt keadaan kat sini slowly.Kena pandai-pandai adjust waktu tidur.Bagus juga sebenarnya perubahan waktu ni,menjadikan kita lebih menghargai masa kot dan aku tengah belajar untuk menghargai masa walaupun 3 hari ini macam membuang masa menonton cerita Hani kat youtube...Huhu...

Takdela habiskan semua episod dalam sehari.Tengok slow-slow.Time dinner,tengok la 1 - 2 episod.Tapi malam ni aku habiskan semua episod sebab esok cuti.Ok,nak buat sedikit ulasan berkenaan drama ni.Bagi pendapat aku,drama ni best!Tak tahula sebab aku dah lama tak tengok drama melayu ke,ape ke,tapi aku suka cerita ni sebab :
(1)Sarat dengan pengajaran
(2)Kisah cinta ada tapi tak berat sangat pun.Suka cerita yang takdela beratkan pasal cintan cintun je
(3)Banyak tunjukkan nilai kasih sayang dalam hubungan kekeluargaan.Macammana diorang support each other.Mak dia yg tabah.Abah dia tak boleh blah,asyik think negatif je...satu pengajaran yang tak boleh dicontohi.
(4)dalam cerita ni tunjukkan macammana seseorang yang ditimpa ujian yang besar dalam hidup dia,bangkit semula untuk menerima takdir yang telah Allah tetapkan untuk dia.Actually,kat UK ni aku ada jumpa seorang kakak PhD yang kaki kanannya telah dipotong kerana kanser tulang semasa usia beliau belasan tahun.Tapi sebab beliau seorang yang cekal dan tabah dan tak patah semangat untuk mengejar cita-cita beliau,beliau dapat melanjutkan pengajian sehingga PhD di UK.Somewhere di Scotland.Baru 1st year tak silap.She is  very nice.Aku memang kagumi dia la.Walaupun dia kurang upaya,tapi dia mampu belajar sampai peringkat tertinggi.So,jangan merendah-rendahkan orang kurang upaya.Mereka punya otak yang brilliant.Itulah kelebihan mereka.Allah itu Maha Adil.
(5)Pelakon-pelakonnya pakai tudung.Semoga Allah bukakan pintu hati para pelakonnya untuk memakai tudung terus selepas ini.
(6)Suka Rozita Che Wan jadi mak.Terserlah sifat keibuan dia.Agaknya kat luar pun dia memang macam tu kot.Sesuai anaknya si Fathia tu.Sama-sama cantik.

Daripada cerita tu,cuba kita kaitkan dengan kehidupan kita.Kita kadang-kadang ditimpa dengan pelbagai ujian dan dugaan even masalah kecil sekalipun.Kita sering mengeluh.Kadang-kadang merungut.Tapi cuba kita fikir baik-baik.mungkin segala masalah atau ujian itulah yang terbaik buat kita kerana Allah ingin memberi sesuatu yang lebih baik lagi.

Di subuh yang hening bening ni,marilah kita buat reflection untuk diri kita.


P/S:aku pernah ada seorang pakcik yang kena brain tumor,dia buta juga selepas operation.Dia dapat bertahan selama setahun or 2 tahun,tak pasti.tapi aku tak sempat jumpa dia.Dia meninggal tahun 1984.Ibu aku cakap dia seorang yang pandai,baik sangat dan taat pada atuk n nenek aku.Dia sempat ambil SPM tapi result dia tak bagus sebab time tu dia dah sakit.Lebih kurang sama macam cerita Hani ni.Ada hikmah Allah ambil nyawa dia di usia muda.Semoga rohnya di tempatkan bersama-sama orang beriman.

No comments:

Post a Comment