While There Is Life, There Is Hope


"Every New Beginning comes from some other beginning's end"

Here I am...

Daisypath Vacation tickers

Sunday, March 13, 2011

13/03/2010

Hampir pukul 1 pagi : Ibu masuk bilik beritahu mereka semua nak tidur kat bilik.Ibu pesan suruh tengok-tengokkan ayah.Baiklah...

Pukul 3 pagi : Aku dah tak larat nak berjaga.Aku pergi toilet.Aku asyik dengar ayah batuk-batuk.Aku jenguk ayah kat bilik,ayah nak muntah ke?sebabnya masa mula-mula dia kena stroke dulu,tengah-tengah malam dia batuk,pastu macam nak muntah.Sebab tu aku tanya.Dia cakap tak.Tapi aku perasan,ayah gelisah,pusing kanan tak betul,pusing kiri tak betul.

Lupa nak mention,masa aku salam dengan ayah,after that dia baring,dan aku nak perut dia kembung dan bulat sangat.Aku cuma cakap dalam hati,kenapa perut ayah kembung sangat.Mungkin sebab sebu,angin kan...Aku diam jelah...tapi masih berfikir-fikir.

Pukul 6.30 pagi : Aku solat subuh.Lepas solat subuh,aku sambung tidur balik sebab ngantuk sangat.

Pukul 8.30 pagi : Ibu kejutkan aku."Angah,ibu nak bawa ayah pergi klinik.Adik-adik semua kat rumah."
Aku jawab,"ok,ibu.Ayah macammana?Ok tak?" Ibu cakap tak ada apa-apa.cuma dia masih sebu...

Pukul 9.00 pagi : Dapat mesej dari along ;"angah,ajak adik-adik baca yasin.Ayah muntah banyak sangat tadi dan tak sedarkan diri."
Hati aku dah tak sedap.Aku panggil adik-adik aku,ambil wudhu' dan kami sama-sama baca yasin.Sebelum baca yasin,aku sempat call along,suara dia dah lain.aku makin tak sedap hati.

Habis baca yasin,aku telefon ibu,tanya keadaan ayah.Ibu cakap ayah dah masuk wad kecemasan.tapi belum ada apa-apa respon.5 minit lepas tu,aku telefon lagi.ibu cakap belum ada respon.Ibu pesan kat aku,kemas-kemas rumah.Aku tanya,"kenapa?"Ibu:"takde apa-apa,takut nanti ada orang nak melawat ayah."

Aku pun sapu rumah dan kemas-kemas macam biasa.

Pukul 9.25 pagi : abang ipar aku telefon.Suara dia lain."Angah,sabar ye."
                          aku :"Kenapa?Ayah kenapa?"
                          abang ipar aku cakap,"Ayah dah tak ada."
Rasa macam mimpi...adik-adik aku yang ada kat sebelah aku beritahu.Dua-dua menangis.Siapa sangka.Dalam sekelip mata dia pergi buat selama-lamanya.Abang ipar aku pesan suruh sediakan semua dokumen kesihatan ayah sebab nak buat report kematian.Nanti family dia datang ambil.
Aku cari dokumen tu nak tak nak je sebab aku tak percaya.Aku telefon abang ipar aku lagi sekali dan tanya."Betul ke ayah dah tak ada?" "Betul angah..."kata abang ipar aku...

Aku tak boleh nangis time tu...sebab aku ada adik-adik aku...aku taknak diorang nampak aku nangis.Tapi masa tu aku taktau nak mengadu dengan siapa.Aku telefon lecturer aku,cik Noni dan ceritakan semuanya.Aku telefon kawan rapat aku,Nisa dan Farah.Nama itu je yang aku terfikir masa tu.

Pukul 1.30 ptg : jenazah tiba.Time tu rumah memang dah penuh.Aku dah la tak reti nak melayan orang.Aku cuma duduk kat tepi dinding dan baca yasin.Lantak la orang-orang nak cerita apa.Aku dah tak kisah.Bila jenazah sampai,aku duduk dekat jenazah dan baca kan yasin untuk nya.

Alhamdulillah,segala urusan sangat lancar.Begitu cepat urusannya.Semua orang terkejut bila ayah pergi sebab semalam diorang masih nampak ayah drive kereta pergi hantar ibu sekolah dan jumpa di masjid.

Memang rasa sangat kehilangan.Walaupun ayah seorang yang pendiam dan tak banyak cakap,aku terasa sangat dia tak ada.Rumah sunyi.Sejak hari tu,aku asyik tidur dengan ibu je.Sebab rumah aku sangat sunyi bila malam.Aku dah tak berani stay up malam-malam.Bukan takut apa,sebabnya kalau aku tidur lewat,ayah mesti ada dekat depan tv,sama-sama tengok tv dengan aku.Kalau tak pun,dia tidur kat situ,aku tengok tv sambil online.Sebab itu abang ipar aku duduk dengan ibu sekarang,untuk jaga keselamatan rumah.

Dah setahun rupanya berlalu...Tapi rasanya macam baru semalam semuanya terjadi.Beberapa hari lepas aku mimpi dia.Ya Allah...betapa rindunya aku pada dia.Hanya doa yang dapat aku kirimkan untuknya.Semoga dia ditempatkan bersama-sama orang yang soleh...Amin...

No comments:

Post a Comment