While There Is Life, There Is Hope


"Every New Beginning comes from some other beginning's end"

Here I am...

Daisypath Vacation tickers

Thursday, March 3, 2011

Safety First

Assalamualaikum...

Hari ini aku attend CIEH Safety Certification Course.Mestilah course pasal safety kan.Apalagi...Kat sini,dia orang sangat mementingkan safety.Apa-apa yang kita nak buat pun,safety first.Bila masuk monthly meeting, first agenda,mesti pasal safety especially dalam laboratory. Bila masuk course tadi siang,aku terus teringat Optimal,tempat aku praktikal dulu. Diorang punya policy pun pasal safety juga.Mana-mana safety pun sama lah kan.Sama macam aku belajar subjek Safety & Loss Prevention masa kat UiTM dulu.Seronok juga bila dapat revise balik apa yang kita dah belajar dulu.Nak mengharapkan aku buka balik buku safety kaler kuning tu,entah bila.Bila jadi lecturer,kena ngajar safety,agaknya time tu la baru buka balik.Tapi sedang aku khusyuk tengok slideshow sambil menguap2 sikit,tiba-tiba kat screen ada pulak gambar orang tengah bawa forklift nak angkat barang ke tempat yang tinggi sedikit sambil ada seorang pekerja berdiri di sebelah barang yang sedang diangkat oleh forklift tu.Punya lah tak mementingkan safety kan.Yang menarik perhatian aku ni sebabnya pekerja-pekerja kat gambar tu,pakai baju kaler biru (orang kerja kilang tu la) dan rendah dan berambut hitam.Aku tengak 4-5 kali.dalam hati aku (eh,macam orang Malaysia).Tiba-tiba kebetulan sebelah aku seorang dari Indonesia cakap kat aku,"I believe they are Malaysians."Hoho...Malu jugaklah bila gambar orang Malaysia yang diorang guna sebab tak mementingkan safety kan dalam kerja mereka...Huhu...
Penting kot kan safety tu dalam kehidupan seharian kita.Even nak makan pun,safety first jugak.Contohnya sebelum makan baca bismillah,takdelah dapat makanan terus makan dengan lahapnya,pastu makan dengan beradab la kan,jangan gelojoh...bukan apa,takut tercekik.Hehe...Macam tu ler...

No comments:

Post a Comment