While There Is Life, There Is Hope


"Every New Beginning comes from some other beginning's end"

Here I am...

Daisypath Vacation tickers

Sunday, January 30, 2011

Kisah Natrah

Assalamualaikum...

Hari ini tergerak hati nak bercerita sedikit tentang kisah Natrah...
Secara jujurnya,sebelum ni memang tak berminat sangat nak ambil tahu apa terjadi disebalik kisah Natrah ni,cuma tau macam-macam tu je,sampai lah pagi tadi saya video call dengan ibu saya yang masa tu tengah menonton dokumentari tentang kisah hidup Natrah.Saya pun suruh ibu saya bercerita tentang Natrah.Ibu cerita dari A-Z.Lepas habis berbual dengan ibu,saya terus type kat yahoo!search tentang Natrah.Tak susah pun nak dapatkan cerita dia.Saya baca satu-satu kisah hidup dia,begitu juga yang ditulis oleh penulis Fatini Yaacob (www.natrahfatini.blogspot.com).

Baru saya tahu kisah sebenar kenapa berlakunya Rusuhan Natrah.
Betapa orang dahulu sanggup berjuang untuk mempertahankan seorang gadis berkulit putih yang dibesarkan dan dididik dengan cara Islam,ingin diKristiankan semula apabila bapa kandungnya menuntut hak penjagaan terhadap gadis tersebut.Bila baca kisah dia setelah kembali ke negara asal dia iaitu di Belanda dan dipaksa kembali ke agama asalnya iaitu Kristian,hidup nya begitu susah,seperti tiada hala tuju,kahwin,bercerai,kahwin dan bercerai semula.Sungguh kasihan.

Bila saya baca kisahnya,apa yang dapat saya ambil pengajaran adalah perjuangan orang Melayu atau lebih spesifiknya orang Islam untuk mempertahankan seorang gadis dari dimurtadkan oleh keluarganya.Keduanya,betapa tiada agama lain selain agama Islam yang dapat memberikan ketenangan dan kedamaian.Malah,agama Islam juga yang dapat memberi panduan hidup dan jalan yang sebenar kepada kita semua.Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment