While There Is Life, There Is Hope


"Every New Beginning comes from some other beginning's end"

Here I am...

Daisypath Vacation tickers

Wednesday, January 19, 2011

Persediaan Belajar di UK (Part II)

Mmm...tengah pening kepala.Baru habis meeting.Tak boleh nak study.So,nak berblog kejap.Nak sambung sikit tentry semalam. Semalam tu cerita procedure-procedure yang penting sangat. Yang part II ni tak penting sangat pun,tapi penting la juga.Hehe.

Aku nak cerita sikit apa preparation yang korang kena buat sebelum fly ni.Of course la kena bawa barang-barang keperluan kan.Pakaian,toiletries (bawa yang traveler's pack je) tapi kalau rasa ragu-ragu dengan barang kat luar negara nanti,beli la siap-siap kat Malaysia,makanan yang rasa-rasa susah nak dapat kat luar negara (takut korang mengidam nanti kan).Tapi boleh je suruh parent pos,cuma mahal la sikit.Yang paling penting,kelengkapan untuk solat.Yelah,dah nama pun pergi luar negara,tempat orang Islam nya golongan minoriti,benda ni sangat penting kan. Tapi bawa barang tu jangan sampai overload ye luggage tu. Jangan jadi cam aku,terlebih dekat 10kg ok.

Ni luggage aku yang overload tu ye...ibuku tersayang belikan.Sorry ibu,beg ni dah calarr-balar...sangat sedih...=(


So,kalau nak bawa baju harian ke,baju tidur ke,baju jalan-jalan ke,tak payah la bawa banyak-banyak.Confirm beli baru kan baju-baju tu semua?Jangan penuhkan beg dengan baju (walaupun aku penuhkan beg tu dengan baju jugak...huhu). Penuhkanlah dengan makanan. Hehe...Bukan apa,kat sini pun korang boleh beli baju-baju tu semua bila sampai.Shopping la sikit-sikit.

Kalau datang time bukan winter,ok la kan.tak perlu beli baju panas,jacket yang tebal-tebal tu.Mahal kemain!Kalau datang time winter macam aku ni,dah la winter paling teruk pernah berlaku kat UK diorang kata,terpaksala beli 1.Tu pun aku cari yang paling murahla.below RM500.Nak beli jacket yang banyak butang tu,mahal,kurang RM1 nak ke RM1K.Tak mau la minta kat ibu yang mahal-mahal.Dah beribu ringgit ibu aku habis untuk aku sorang nak gi UK ni. So,aku target beli yang murah dan cari yang lain kat sini sebab kat sini memang lagi murah lah kan.Bajuk wool,cardigan,jumper,beli la sehelai dua kat Malaysia sebab tu untuk kegunaan harian kan.Kasut boot pun tak payah beli dulu.Tapi kalau korang kaya bolehla beli.Aku memang tak mampu.

1 benda yang penting time winter,korang kena beli baju termal.Baju tu kaler hitam,1 suit.Perlu pakai tu sebab nak bagi haba pada badan.Lepas pakai baju termal,baru korang pakai baju lain macam baju wool tu ke,t-shirt ke,kemeja ke,jumper ke.kalau rasa masih tak tahan sejuk tu,pakai lah 3-4 lapis.Don't worry.Takkan ada sesiapa akan gelakkan korang sebab orang-orang sini tau korang baru datang dan tak dapat adapt lagi cuaca baru yang tak ada di Malaysia (Time tu baru rasa betapa bahagianya dapat cahaya matahari).

Ubat-ubatan jangan lupa.Panadol,ubat batuk,ubat selesema (pergi klinik minta ubat) strepsils ke,Vitamin C ke apa-apa jela jenis ubat. Sebab kalau kat sini korang demam ke,batuk ke,jumpa doktor,doktor takkan bagi antibiotik or apa-apa ubat.Doktor akan bagi nasihat suruh berehat kat rumah.Melainkan korang demam lebih 3 minggu,baru doktor bagi antibiotik.
Supplements yang aku bawa (Vit C ada lagi 2 botol,tapi aku taknak makan dah atas sebab-sebab yang munasabah)

Lipbalms and lotion.Perlulah dibawa sebab nanti kering.Pakai lotion tak boleh malas.Haruslah sentiasa pakai.Kalau rasa kering je pakai,sebab lam-lama nanti akan jadi gatal dan luka dan kulit pun rosak...huhu...

Lagi 1,my suggestion,kalau nak beli pakaian-pakaian panas ni,beli lah di Winter Time.Kat situ lagi banyak pilihan dan harganya lebih berpatutan kalau nak dibandingkan dengan Universal Travelers.(Menyesal beli jacket kat UT...) T_T Aku taktau la kat mana lagi ada Winter Time sebab aku tau kat Jusco Wangsa Maju je..(Orang kampung...biasalah)...

Mm,apa lagi ya.rasanya dah tak ada apa-kot...tu jelah.Aku dah tak larat je rasa ni.esok ada English Test.Adoi.boleh tak tukar kepada test Maths?confirm aku excellent...(yeke)...huhu...

Malas lah nak tulis panjang-panjang.Dah fikir nak balik bilik je ni.Bubye...

No comments:

Post a Comment