While There Is Life, There Is Hope


"Every New Beginning comes from some other beginning's end"

Here I am...

Daisypath Vacation tickers

Thursday, January 27, 2011

PhD - Self-satisfaction or Responsibility??

Hari ini terasa sangat letih,taktau kenapa,agaknya sebab hari ini tak pergi lunch,then duduk ofis buat kerja dari pagi sampai ke malam.(pukul 6 dah dikira malam ye).Tak ada mood langsung,nak bercakap dengan housemates pun malas.Sekejap je dah nak hari Jumaat balik...waaa!tak mo la.cepat sangat masa berlalu.Baca journal dan buku yang sv bagi tak habis lagi.

Hmm...Rasanya semua orang yang sambung master or PhD by research akan mengalami masalah macam aku tak ye?ke aku je yang rasa macam tu?So,bila fikirkan balik,PhD ni untuk kepuasan diri sahaja atau pun merupakan 1 tanggungjawab sebenarnya...

Soalan ini pernah diajukan kepada aku dan calon-calon PhD masa aku pergi Kursus Kaedah Penyelidikan untuk  calon-calon PhD UiTM.2,3,4 tahun yang lepas,yes,memang aku nak dapatkan PhD sebab aku nak capai tahap paling tinggi dalam pengajian aku.Kira untuk kepuasan diri aku lah,sebab dari aku kecik,aku teringin sangat nak ada title "Dr." Bunyi macam berangan kan?tapi itu sebenarnya impian yang perlu dikejar.

Tapi bila dah habis belajar,dah melalui pelbagai proses yang mencabar mental dan fizikal aku,aku sedar,PhD ni bukan lah hanya 1 kepuasan semata-mata.Tapi ianya lebih kepada tanggungjawab.Tanggungjawab kepada negara sendiri untuk mendidik anak bangsa.Yelah,kerajaan hantar jauh-jauh untuk menuntut ilmu,dah berjaya,kena la balik ke tanah air semula untuk berkhidmat untuk anak bangsa semula kan.Itu merupakan tanggungjawab yang besar.

Tapi sebelum tanggungjawab nak mendidik orang,tanggungjawab belajar ni pun sangatlah besar,tanggungjawab pada diri sendiri,dan juga tanggungjawab pada research kita.Nak tau apa tanggungjawab pada research kita?Kebiasaannya,supervisor akan berusaha sedaya upaya untuk dapatkan research grant untuk projek kita untuk kemudahan projek kita macam nak beli alat ke,nak travel pergi conference ke and etc.Kadang-kadang duit grant datang dari kerajaan,kadang-kadang dari industri-industri yang berkaitan,so bila dah dapat duit grant tu,pandai-pandailah kan.Sebab,kita bukan sahaja bawa nama kita,tapi nama universiti kita juga.Kalau yang research jointventure dengan international company,lagi la...bawa nama negara...Seperti lah aku sekarang ni...huhu...

Sebenarnya aku tengah rasa cuak+tak tenteram+tak tenang +++ macam-macam lagi pemikiran negatif yang aku fikir.Boleh ke aku teruskan belajar ni?Macammana kalau aku sangkut masa pre-viva nanti?Aku taknak balik dengan MPhil sahaja.Tapi kadang-kadang tu cuma hasutan syaitan yang nak menjatuhkan semangat diri kita untuk belajar,kan.Syaitan,mana suka kita buat benda-benda yang baik.Salah satu nya menuntut ilmu.

Lagi satu,jangan orang-orang di luar sana ingat dapat belajar sampai PhD ni terror sangat ye.Sebabnya,situasi ini berlaku pada aku.Bila orang tanya nak sambung belajar mana,aku jawab "InsyaAllah,UK."dan mereka akan membalas,"Wah,terrornya...mesti 1st class...mesti bi bagus ni dapat pergi oversea."aku tak paham kenapa ada sesetengah manusia nak statekan penyataan yang last tu...Untuk pengetahuan kalian,aku tak terror pun BI.Cakap pun tergagap je.Tapi dah duduk kat negara orang,kenalah bawa diri.Redah jelah walaupun BI berterabur.Orang kata "Practice Makes Perfect"..Dan disebabkan BI aku tak berapa bagus,aku kena attend kelas BI sebab markah english test aku last week tak lepas markah yang diorang nak...Haha...Sangatlah bangga...

Moral of the story dari entry aku ini,buat sesuatu biarlah dengan penuh rasa tanggungjawab dan janganlah korang anggap buat research or ambil PhD ni senang je.Besar tanggungjawabnya...

P/S:My status now is Provisional PhD, I am not confirmed PhD yet.After a year,I will have viva to evaluate myself whether I can proceed to PhD or not.So,all people out there,please pray for my success.I want to come back to Malaysia with my PhD,not only M.Phil.

No comments:

Post a Comment