While There Is Life, There Is Hope


"Every New Beginning comes from some other beginning's end"

Here I am...

Daisypath Vacation tickers

Tuesday, January 11, 2011

Welcome Induction

Hari ini aku menghadiri satu Induction iaitu Welcome Induction.Induction ni bertujuan nak bagi overview pasal universiti,library,dan training2 yang ditawarkan kepada student-student research degree.Menarik!aku suka!Presentation diorang semua straight to the point.Dari pukul 9.30 pagi - 2.15 petang,banyak input yang aku dapat.Tau lah macammana nak guna library,training-training yang ditawarkan oleh universiti,memang aku nak pergi.Semuanya sangat membantu.

Masa induction ni pun,aku jumpa ramai student-student luar.Dapatlah kawan-kawan baru.Seorang pelajar dari Sudan tegur aku,"are you from Malaysia?"Aku pun jawab,"Yes,I am.How do you know?"aku tanya dia balik.Soalan bonus.Mesti la agaknya dia ada kenal orang Malaysia kot kat sini.Apa daa aku ni.Lepas tu dia pun cakap,dia pernah datang Malaysia.Pujian standard diberi kepada Malaysia,dia cakap,"I like Malaysia,the places,the people,they are nice.Beautiful country."Taktau la betul ke tak,or jawapan standard pemanis mulut.hehe...tapi kalau betul pun alhamdulillah.Yela,mungkin dia orang suka sebab negara kita ni aman.Tak macam sesetengah negara Islam yang lain,dengan perangnya,kesempitan hidupnya.Aku bersyukur dilahirkan di Malaysia yang telah banyak membantu aku dalam pelajaran,hingga ke tahap ini.So,kalau ada orang memperlekeh-lekehkan government Malaysia ke,memang aku marah.cewah...hehe...

Aku pun ada jumpa seorang student dari Libya,Khalid namanya.Aku sangat terperanjat,tiba-tiba dia tanya aku,"are you from Malaysia?can you speak malay?"of course la aku pandai kan.Dia tanya aku Malaysia kat mana,dan kitorang pun borak-borak la sekejap,mendengar cerita pengalaman dia semasa belajar kat UKM dulu.Seronok jugak kawan dengan orang dari negara macam-macam.Atleast,aku dapatlah nak improve BI aku yang tak berapa bagus ni.Tapi,alhamdulillah,sepanjang aku kat sini,orang-orang disekeliling aku faham apa yang aku ingin sampaikan.

Oklah,dah penat.Nak masak,nak makan,nak study,nak skype dan akhir sekali nak tidur dan bangun dengan bersemangat untuk esok pagi.

Wassalam

No comments:

Post a Comment