While There Is Life, There Is Hope


"Every New Beginning comes from some other beginning's end"

Here I am...

Daisypath Vacation tickers

Saturday, January 8, 2011

~SYNCHROTRON RADIATION~

DIAMOND
UK's National Synchrotron Facility

Entry hari ini agak saintifik sikit...Saja nak letak tajuk camni sebab macam tengah teruja nak guna alat ni.Tapi,kalau tanya sekarang pasal benda alah ni,sorry,I have no idea.Masih sedang memahami apa itu SR.Yang aku tahu,ia ialah sejenis alat yang digunakan untuk tengok particle shape sehingga ke molecular level.Kalau dah nama pun radiation kan...

How SR is look like

Hari ini,aku meeting dengan SV aku lagi.Kiranya hari ini meeting untuk bulan Februari.Berbincang tentang research aku,dan kerja-kerja yang patut aku buat.Banyak juga.Takpe,aku akan cuba sebaik mungkin nak siapkan semuanya bulan ini.Aku taktau lah kenapa aku rasa macam excited,maybe sebab aku baru lagi.Hopefully,keterujaan aku ini akan berterusan sampai lah aku habis PhD nanti.Agak-agak dapat kekal tak ye?hehe...Amin...

So,kerja-kerja yang baru aku dapat dan perlu disiapkan:
(1) Minutes of Meeting (hantar hari 10/1/2011)
(2) Writing New Research Proposal (hopefully siap dalam masa 2 minggu)
(3) Writing Literature Review (yang ni actually continuous process,so,nak buat sikit-sikit)
(4) Preparation for Experimental Works - Crystallization & IGC,C-16 (kena jumpa k.Syarifah & David M)
(5) Analyzing data from Beamlines (kena contact IT dulu,minta account untuk FENG)
(6) Belajar UNIX Command (alamak,aku lemah benda-benda komputer ni)

Rasanya itu je kot...
Yang penting,fahamkan dulu apa itu Microtomography,SR,crystallization & polymorphisms of PABA...

Ok,thats all for today.
Kembali menelaah pelajaran. 

Wassalam


No comments:

Post a Comment