While There Is Life, There Is Hope


"Every New Beginning comes from some other beginning's end"

Here I am...

Daisypath Vacation tickers

Monday, January 3, 2011

First time Masuk Hospital!

Hari ini aku melalui satu pengalaman yang aku takkan lupakan sampai bila-bila...ceritanya begini...
Hari ini konon-kononnya aku nak jalan-jalan kat city centre.nak mengexplore la kononnya,sambil nak shopping.Yela,tak pernah shopping lagi kot kat sini...excited ni...macam biasa lah aku,kalau nak mengexplore suka jalan sorang-sorang.Tengah jalan dah nak sampai ke city centre ni,tiba-tiba badan aku gatal-gatal."Eh,lain macam je gatal nya ni,"kata aku dalam hati.Tapi nak sedapkan hati cuma fikir tak ada apa-apalah.Kejap lagi ok la.Sampai je kat city centre,dah jumpa macam-macam kedai,aku rasa sangat tak selesa.Aku pun duduk kat bus stop kat pedestrians walk.Bila aku duduk je,tiba-tiba paandangan aku kabur.Dalam hati berdoa,janganlah jadi apa-apa kat aku.Aku sorang-sorang ni.Aku call  budak-budak Malaysia yang ada kat Leeds,tapi semua masuk mailbox.Jadi,Sebelum aku pitam dan pengsan,aku grab tangan seorang perempuan kat bus stop tu,memang aku dah tak nampak muka dia sebab memang dah pitam time tu...ayat yang kelaur dari mulut aku "Help me,please."Lepas tu aku dah tak ingat apa-apa.Aku rasa macam aku mimpi,bila aku buka mata,aku dah terbaring kat lantai bus stop tu dan perempuan tu still ada dengan aku.Rupanya dia sangat cantik.Aku sempat cakap dengan,"I'm sorry."tapi orang UK ni memang sangat polite.Aku dengar dia cakap,"it's ok,darling."baiknya!Tapi aku tak sempat nak cakap terima kasih kat dia sebab lepas tu aku pengsan semula.Dia call ambulance.Aku taktau la berapa lama aku pengsan kat bus stop tu.

Bila ambulance datang,pasukan paramedic keluarkan wheel chair suruh aku naik,aku nampak wheel chair tu,tapi pastu aku pengsan balik.Aku taktau la macammana diorang angkat aku masuk van ambulance tu.Sedar-sedar aku dah terbaring kat katil.Pastu aku pengsan balik.Gitula sepanjang perjalanan nak ke hospital.Sedar,pengsan,sedar,pengsan.Aku sedar jugak aku sesak nafas.Biasala kalau sesak nafas,mesti macam kejang kot.Diorang cakap kat doktor aku kena epilepsy (sawan)...eee...sangat takut...jauhkanlah....



Sampai kat hospital (Leeds General Infirmary),masuk wad.Seorang nurse ambil detail aku.Tapi nak cerita nurse-nurse kat sini pun baik-baik,baik lelaki mahu pun perempuan.Aku buat conclusion orang UK ni memang baiklah sebenarnya dan sangat polite.Layanan memang superb.Ada seorang nurse lelaki ni,siap perkenalkan diri,nama dia Adam.Dia cucuk aku untuk masukkan air.aduh,sakit betul dia cucuk.tak pandai lagi kot.Bila doktor yang cucuk,tak sakit pun.Yang tak tahannya,doctor,pasukan paramedic dan nurse suspect aku pregnant!huh.aku cakap dengan diorang,aku tak kahwin lagi.Aku tak pernah buat apa-apa pun.ei,jauhkanlah.selisih.

So,macam biasalah,dah admitted,confirmla kena ambil darah dan air kencing.Aku rasa hari ini je,5 kali kot tangan aku ni kena cucuk.ei,taknak kena tahan lagi.Sakit...Masa nak bagi urine sample,ya Allah seksa betul. Nurse tu tak bagi aku pergi toilet.Dia takut aku pengsan lagi.Dia bagi wheel chair yang untuk buang air.Stress aku nak kencing kat situ.Memang aku tak boleh kencing.Last-last aku panggil nurse,aku cakap aku nak pergi toilet.Lagi senang untuk aku bagi sample.Ha,lupa,satu lagi,aku punya blood pressure rendah.Huhu...yela,aku perasan,aku makan tak menentu bila aku duduk sini.Timing aku semuanya dah lari.Kena setting balik timing.

Bila semuanya dah selesai,doktor pun datang dan beritahu resultnya.Ya,semestinyalah aku tak pregnant kan.Pandai-pandai je diorang ni.Muntah sikit,sakit perut sikit,pitam sikit,terus buat conclusion pregnant.Tapi kalau lelaki macammana pulak ek?hehe...Doktor cakap,urinary infection.Aku pernah kena macamni sebelum ni masa aku semester 4 kat UiTM,means 3 tahun lepas la.Lepas tu,aku pun dapat antibiotik,ubat tu namanya Trimethoprim.6 biji kena habiskan dalam masa 3 hari.

Jadi,pengajaran yang aku dapat dari pengalaman aku ni:
1.Kalau keluar,janganlah jalan seorang diri.Jadi macam tu kan dah susah.
2.Jangan lupa minta nombor phone housemates.Aku terlupa mintak nombor diorang haritu...huhu...
3.Makanlah daging,bayam,buah-buahan dan makanan-makanan yang berkhasiat,so that blood pressure takla rendah.Bila low blood pressure,tu yang rasa penat dan nak pitam je tu.
4.Kalau rasa badan tak sihat,jangan gatal-gatal nak keluar berjalan.Lagi-lagi seorang diri.Ni UK ain oi,bukan Malaysia.Tunggulah bila winter dah habis nanti.
5.Jangan suka sangat shopping sampai tak ambil berat pasal kesihatan.



Cukuplah 5.Sekian.Wassalam.

No comments:

Post a Comment